מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / ביקורות

געגועים למוצרט

חגי שגב 2008-08-01 10:13:57   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

ציפיות מופרזות והתלהבות תקשורתית מחלישות את כוחם של אמנים צעירים ופוגעות גם בשדה. מבט אחר על תערוכות בוגרי בתי הספר לאמנות

הנריק גודסק - דיוקן האמן כאיש צעיר, 2007 (מקור התמונה)

האם ניתן לשער כי בוגר הפקולטה למשפטים יסיים את לימודיו ויכתוב פסק דין ממצה, מעמיק, ואולי אף מלהיב? האם ייתכן כי רופא המסיים בתואר דר' את לימודי הרפואה ייצא לעולם המקצועי וידהים את הציבור בביצוע ניתוח שלא היה כדוגמתו? נשמע אבסורד, מעורר תהיות, או שמא געגועים למוצרט הילד?
בעקבות קריאה ושמיעה של התגובות של מבקרי האמנות, אוצרים, מורים וחובבי אמנות, המסיירים באדיקות בתערוכות סוף השנה של בתי הספר לעיצוב, אמנות ואדריכלות, עולה הספק באשר ליכולת בתי הספר והאקדמיות בארץ להוציא מקרבן תלמידים ראויים, שמתוכם יצמחו בעוד ימים, שלא לומר שנים אחדות, גדולי היוצרים לעתיד של שדה האמנות הישראלי. האם אכן יש מקום לאווירת הדכדוך העולה מבין שפעת המילים? נדמה, כי יותר מכל יש בביטויים אלה משום אובדן פרופורציה. כפי שאין אדם משכיל ובוגר מצפה כי בוגר הפקולטה למשפטים אכן יכתוב פסקי דין של בית המשפט, וכפי שאין ציפייה מפרח רפואה לבצע ניתוח לב מיד עם סיום לימודיו, כך אין זה סביר לצפות לכך מסטודנט לאמנות, העיצוב או האדריכלות שאך סיים את לימודיו.
עצם הרעב של השדה המקצועי לאתר כבר ברגעים ראשונים אלה את הכוכב הבא, גורם לנזק למערכת כולה, אך בראש ובראשונה ליוצרים הצעירים. הרדיפה והחיפוש הקדחתני אחר הגאון הבא, יוצרת מערכת ציפיות בלתי סבירה, שאינה מתקיימת במרבית התחומים המקצועיים האחרים. 
כיצד זה יכול מי שאך סיים לפני ימים מעטים לספוג מעט ידע בסיסי, ובמקרה הטוב להעמיק בחלקים ספציפיים בתוכו, להוציא מתוך עצמו יצירה של עומק רוחני ומסרים רלוונטיים הן לעכשיו והן לעבר, הן לפוליטי והן לחברתי, ובראש ובראשונה לעיקרי השפה האמנותית?
שנות הלימוד באקדמיות בארץ, מציעות לרוב הבוגרים רק את בסיס הידע המצופה מבן תרבות המערב או המזרח. זהו ידע שרוב הצעירים אינם נחשפים אליו במהלך שנות לימודיהם בבתי הספר היסודיים והתיכוניים. השנים הראשונות באקדמיה בארץ מציעות, אם כן, רקע שטחי בלבד על אודות מעשה היצירה התרבותית של העולם שבו הם חיים. עדיין אין בידם די זמן או פנאי לספוג ולהפנים את המשמעויות העמוקות יותר של מעשה היצירה. לכן, אין להציב בפניהם את אתגר קפיצת הדרך המיוחלת אל היצירה המופתית.

מעשה היצירה האמנותי מחייב עומק מחשבה, מקוריות ומיומנות בעשייה, ובעיקר התמדה. אכן, ייתכנו מקרים חריגים מכלל זה, אך אלה אכן חריגים הם. מרבית האמנים היוצרים מצליחים להפיק את המיטב רק לאחר שנים של תהליך עשייה ארוך, התגברות על אתגרים מקצועיים ואישיים, ובעיקר עקשנות ויכולת הישרדות בתחום.
השנים הראשונות שלאחר סיום הלימודים הן תקופת הלימודים החיונית ביותר, זו התקופה בה מתחיל היוצר לעצב את אישיותו, תוך התרחקות מהשפעת המורים ומורי המורים, כדי לצמוח לכדי יוצר אמיתי. עולם הכוכבות, המבוסס על המרדף אחר הטירון הטרי במטרה לזכות בתואר "מגלה כוכבים," פוגע בראש ובראשונה ביוצרים הצעירים, הנקטפים מתערוכות בתי הספר ישר אל השדה התוסס, עוד לפני שהספיקו לעכל את משמעות היציאה מבין כתלי האקדמיה. מן הראוי להותיר את תערוכות סוף השנה במסגרת בתי הספר, כתערוכות המיועדות לסטודנטים, למורים ולבני המשפחה, ודי בכך. זאת מטרתם הבלעדית.
מעבר חד מדי מתנאי חממה אל תנאי שוק מפיל חללים רבים שכתבה אחת בעיתון רוממה את שמם מהר מדי, מבלי שהיה באפשרותם לאמוד את השינוי האישי שמעבר מסוג זה יוצר. ידועים מקרים רבים של כוכבים שאינם יכולים לחזור ולמלא אחר שפע הציפיות שהתעוררו בתערוכת הסיום. יצירתם של אלה נגדעת קודם זמנה וטרם הבשלתה. היוצרים מפסידים והשדה מפסיד.
כפי שנהוג בעולם המשפט ובעולם הרפואה, גם עולם האמנות צריך סטאז', הפוגה של הרהור, חיפוש דרך, איתור נקודות חזקות ונקודות תורפה – תהליך של התבגרות והבשלה – שיוביל ליצירה נכונה יותר לפרט ולכלל כאחד.

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
סוף-סוף מתחילים לדבר...
אבו-חלאס

הנזק כבר נעשה. האמנים הופכים לתדמיתנים. אין מקום אמיתי למחקר, להתפתחות, אמנים שלא נקטפים מייד נרקבים על הקרקע. הפערים גדולים מדי.
זה מכעיס. המערכת הזו מטומטמת, יש לשרוף אותה.
ימותו המגניבים!

פורסם ב-13:33 ,01/08/2008
2
צעירים מוכשרים הולכים פחות למגמות לאמנ
אלמוני

צעירים מוכשרים הולכים היום בעיקר למגמות עיצוה אנימציה קולנוע טכסטיל וכן שם תמצא את הכשרונות האמיתיים. הצעירים של היום מחפשים תכלית יותר פרקטית משהו שיוכלו להתפנס ממנו.

פורסם ב-16:09 ,01/08/2008
3
מצד אחד לא רוצים אותנו צעירים מדי
ווזלי ג'קסון

מצד שני שמגיעים לגיל 30 אנחנו כבר זקנים מדי.
תערוכות שמוגבלות לגיל 30 מלגות וכ"ו הן לא אירוע נדיר. מצד שלישי אפשר להבין איך כל המלל מגיע מאדם שהולך על בטוח. ומחכה שמישהו יסתכן עם האומנים לפני שהוא פונה אליהם

פורסם ב-23:17 ,01/08/2008
4
ציניות
ג'ון

תערוכות סוף השנה, מעמידות את הסטודנט במצב בעייתי מראש. כחייל במשחק "חייל נולד" נמצא הסטודנט בעמדה הכפופה לכוחם האדיר והאבסורדי של הגלריסטים והאוצרים. לתערוכות סוף השנה אין שום קשר בין אמן לאמנות, בדיוק כפי שאין קשר בין שירה לתחרות כוכב נולד. המצב זוועתי וציני.

פורסם ב-05:24 ,02/08/2008
5
תרבות
גיל

קשה שלא להוסיף את המילה : תרבות למאמר מוכיח זה. למעט המילים המדוייקות אולי כדי גם להוסיף שתרבות היא עניין של זמן, שתוכן אמיתי נוצר בהתמקדות חיפוש ותהייה - כל אלה מייצרים אמירה עמוקה ובעלת חשיבות לחברה בא היא מתקיימת

פורסם ב-08:44 ,03/08/2008
6
בשם התרבות
אריק

מי שמקיים מפגשים למכירת עצות ובקורת אוצרותית בנוסח 'הדרך למיצובך בעולם האמנות' תמורת 250 ש"ח ל- 3/4 שעה שלא ימהר להטיף. נקיטת יוזמה כלכלית פרטית על חשבון אמנים אין בה עמקות תרבותית ממשית. מן הנבחרת המסומנת של האמנים הצעירים נחסכת מנת ייסורי ההתקבלות אך כל שאר הבוגרים הצעירים מוזמנים למרק את נקודות השיווק של עצמם תמורת 250 ש"ח ל- 3/4 שעה. עוד בטרם נשלח אימייל זה וכבר נפתח בית ספר ע"י אוצרת בשם מוניקה שתעניק ליווי פלוס עצות שיווק לאמן הביישן.
מענין מי ייזום בית פגישות לאוצרים שלא הצליחו לשווק עצמם למוזיאונים.

פורסם ב-21:10 ,03/08/2008
7
לאריק - למה כועס?
אחד שדווקא מבין למה

מה העניינים? מה כל כך כועס? ייעוץ משפטי עולה כסף, ייעוץ רפואי עולה כסף, רק האמנים הכל מגיע להם חינם? אמן שיש לו בבית אוסף יפה של עבודות ורוצה לדעת כיוונים לעשיה, חשיבה, ביקורת ולפעמים -כן - אפילו שיווק ומיצוב - למה שלא ישלם? רוצה חינם? לך לקפה דה מרקר, ישמחו לומר לך שם חינם שכל העבודות שלך ממש יפות ומקסימות, כולל הציורים של הילדים שלך שהשתרבבו בטעות. (אפילו תקבל כוכבים)

פורסם ב-06:24 ,04/08/2008
8
כתבה בהארץ לא עושה אותך כוכב
אלמוני

אלא אם אתה כותב במארב

פורסם ב-09:55 ,04/08/2008
9
לאחד שמבין
אריק

נקודה למחשבה לאחד שמבין, אין לייחד את האמנות הפלסטית מיתר האמנויות כשם שמבקר המוסיקה או התאטרון אינו גובה מן השחקן,הזמר,הרקדן את פרנסתו... ואם נלך צעד נוסף נגלה שגם המלחין, המחזאי, והכוריאוגרף אינם מבקשים תמורה מן האמן, אלא העיתונות מממנת את המבקר,ומוסדות התרבות את הסקציה הבאה מלחין,מחזאי,כוריאוגרף.

פורסם ב-10:32 ,04/08/2008
10
לאריק
בנץ

מה קשור מפגש עם אוצר פרטי לביקורת בעיתון? מבקר מוזיקה אינו גובה תמורה מן המוזיקאי, אבל מורים למוזיקה, סוכני נגנים, אמרגנים וכדומה כן גובים תשלום, ובצדק. זו הפרנסה שלהם.
אוצר במוזיאון מקבל משכורת קבועה מהמוזיאון, אוצר בגלריה מסחרית מרוויח אחזוים מהמכירות. רק אוצרים עצמאיים צריכים לעבוד בחינם?

פורסם ב-10:57 ,04/08/2008
11
כמה נכון!
תמר תדמור

למרות התובנה האישית הפנימית, שוב מקבל מישנה תוקף במילים הכ"כ נכונות שהעלית כאן!

אי-מייל פורסם ב-07:43 ,05/08/2008
12
לבנץ
אלמוני

סוכני נגנים,אמרגנים מרווחים כסף דרך עמלה מהופעות שהם עצמם משיגים לאמנים.מורים למוסיקה מלמדים שפה ושליטה בכלי נגינה ,זה ממש לא דומה וההשואה לא פועלת לטובת האוצר.

פורסם ב-10:10 ,05/08/2008
13
לאלמוני
אלמוני

אז תסביר לי בבקשה מה אמור אוצר לעשות? זמן הוא משקיע? משקיע. נסיעות הוא עושה? עושה. ידע וכישורים הוא נותן? נותן. אז מה לעזאזל הוא אמור לעשות, לאכול רוחניות ולישון תחת כנפי האמנות?
זה לא שמצבם של אמנים מזהיר, אבל הם בכל זאת יכולים למכור עבודות, להגיש מועמדות לפרסים וכו'. אוצר נשאר בלי שום דבר חוץ מידע וניסיון, וגם אותם צריך לתמחר איכשהו.
מי שלא זקוק או לא מעוניין בשירותי אוצרות שלא ירכוש אותם. מי שרוצה ייעוץ, שישלם עליו בדיוק כמו שהוא משלם לרואה חשבון, רופא, עורך דין ופסיכולוג.

פורסם ב-10:22 ,05/08/2008
14
נכון מאד וחבל שכך! ועוד משהו לאוצרים
זואי

מסכימה לגמרי עם מה שנכתב, זה ממש נכון!!!!
אבל לא ברור למה אוצר עצמאי לא יכול לקבל חלק מאחוזי המכירות של האמן, בדומה לבעלי גלריה. יש מכירות יש אחוזים ולהפך!
וחוץ מזה יעוץ לאמנים זה עוד דרך, ויכול להתאים לאמנים מתחילים שלא משופשפים ובקיאים, כל עוד זה בא בצורה מנצלת של מי שמימלא לא יהיה אמן.

פורסם ב-23:55 ,06/08/2008
15
הזמר שלומי עמיאל שר זוהר ארגוב
שלומי עמיאל

הזמר שלומי עמיאל ישיר במופע חדש זוהר עם כינורות בסגנון מוצארט משהו מיוחד

אי-מייל פורסם ב-14:06 ,07/08/2008
16
חגי שגב מוכר פוזה
מוצרט

כמו מוניקה לביא
רוצו לשלם!

פורסם ב-18:42 ,11/08/2008
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
על חגי שגב

חגי שגב הוא אוצר של גלריה סימן לאמנות בתל-אביב. לאחרונה סיים שלוש שנות אוצרות וניהול של הגלריה לארכיטקטורה ואמנות ניסויית בטכניון.

עוד מ חגי שגב
אתר אינטרנט אתר הבית של הכותב
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה