מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / פוליטי
דנה ברגר, MC קרולינה וקורין אלאל (צילום יחצ)

דנה ברגר, MC קרולינה וקורין אלאל (צילום יחצ)

--

למכירה: וסת אותנטית במצב טוב

לין חלוזין-דברת 2006-03-16 12:47:35   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

"פמיניזם" זה לא רק לדעת להתפשט לבד ולהרוויח מספיק כדי לקנות לעצמנו טמפונים עם ספיגה מקסימלית. פמיניזם הוא מאבק לשחרור

אירועי "יום האשה הבינלאומי" באוניברסיטת תל-אביב הסתיימו במופע חגיגי של מיטב הזמרות והיוצרות העכשוויות בזמר העברי: קורין אלאל, סיוון שביט, אפרת גוש, MC קרולינה, זהבה בן, דנה ברגר ונינט טייב. מי מאיתנו שחשבה שזה יהיה יום מתאים לחגוג בו מיניות נשית בריאה התבדתה עד מהרה – רחבת הכניסה לאולם העלתה לנו לחלוחית דווקא באיברים הפחות שמחים. נשים צעירות בגרביונים וחצאיות קצרות קידמו את פנינו בכוסיות פלסטיק המכילות יוגורט דיאטתי. מולן, בקוביית פרספקס שקופה, התעופפו טמפונים וסביבם טרחו דיילות בחולצות לבנות לשכנע אותנו שזה שלהן הוא הסופג מכולם. עמדנו דקת דומייה לזכר הפועלות האמיצות שהביאונו עד הלום. 149 שנה של מאבק על תנאי השכר שלנו. הפגנות, רעב, מאבקים, תסכול, מאסרים – וכל זה כדי שנהפוך לכוח צרכני המסתייע בניצול נשים כדי לפתות נשים אחרות לרכוש מוצרים מפולחים היטב. היה שווה.
בקופסת פלסטיק שקופה אחרת רקדו נשים חצי עירומות, עוטות בדים אדומים להנאת הקהל. ראשית סברנו שמדובר בקידום מכירות מחוכם במיוחד לסופגני הדם המעופפים. התבוננו בגברים שריירו אל מול הקולבים המרקדים ממין נקבה ובנשים שצילמו אותם(ן), ואז סוף-סוף נפל לנו האסימון: זו אמנות! מדובר באמירה נוקבת על מצב האשה! "תקרת הזכוכית" במקומות העבודה שלנו, הגברים שמרוויחים יותר ומפשיטים אותנו במבטיהם! אלא שדף המידע שהודבק לאשה העצובה בשמלה האדומה, שהפכה את עצמה לאובייקט מרצונה הטוב, מסר בשורה נשית שרוח מאבק ממנה והלאה. מדובר בכלל בבית-ספר לעיצוב ולאמנויות במה, מתברר, שם נוכל ללמוד על כוחות הנפש הגלומים בביטוי הנשי האישי שלנו, ונתנסה באמון ובביטחון הנולדים מטוויית קשרים בינאישיים תוך יצירה משותפת של נשים. אשה נוספת נכנסה לקובייה השקופה והחלה רוקדת עם חברתה משהו שנראה כמו סימון של ריקוד ארוטי ששתי נשים-נשים עושות עבור המבט של גבר-גבר. קשה היה לאתר אמון וביטחון בפניהן של שתי הנשים היפות, שחדוות יצירה או סתם הנאה ספונטנית נראו מהן והלאה. ישב שם גבר אחד שהתבונן. קיוויתי בשבילו שלפחות הוא נהנה ממה שהוא רואה. חבל שכולם יסבלו.

הסבל הנשי אינו תוצאה של דיכוי שרירותי, חלילה, שיש להפנות את כוח החיים כדי להיאבק בו. "בעצב תלדי בנים" זו עובדה, ממש כמו שהשמש זורחת במזרח, אז אם תחלקי את זה עם החברות תוך כדי טיפול יופי, תוכלי לקבל חבילת שי עם כדור נגד כאבי מחזור


המיצג נקרא "האוהל האדום", אותו אוהל שאליו היו מתנקזות נשים בעת נידתן ולקראת לידה, בהשראת ספרה של אניטה דיאמנט. בשנים האחרונות גם לישראל הגיעה הבשורה: סדנאות רוחניות של מעגלי נשים עושות שימוש במונח "האוהל האדום", ומציעות ללקוחותיהן חוויה נשית מעצימה. אתר הנידוי אמור להפוך למקור לנחמה שתימצא באחוות הנשים החולקות סבל משותף. זה פחות או יותר מה שנשאר מ"מעגלי הנשים" של המאבק פמיניסטי – קיבוע המודעות למגדר לכדי תודעה כוזבת של זהות נשית טבעית. הסבל הנשי אינו תוצאה של דיכוי שרירותי, חלילה, שיש להפנות את כוח החיים כדי להיאבק בו. "בעצב תלדי בנים" זו עובדה, ממש כמו שהשמש זורחת במזרח, אז אם תחלקי את זה עם החברות תוך כדי טיפול יופי, תוכלי לקבל חבילת שי עם כדור נגד כאבי מחזור. בתמיכתה האקטיבית של השיטה הכלכלית, הנשיות שבה להיות קטיגוריה טבעית כאילו לא היו דברים מעולם – רק שהפעם היא כבר לא זקוקה לגברים כדי לומר לה לשוב למטבח. היא עושה את זה יפה לבד.

כל עוד לא נצליח לשנות את השיטה כך שיתאפשר לנו להיות אנושיות באופן מלא בלי שמיננו יהיה חיסרון במקום העבודה, בפרלמנט ובמיטה, נמשיך לספר לעצמנו שאם ככה גידלו אותנו, אז ככה גם נמות

צרת רבות איננה נחמה, ואין שום סיבה שנסתפק בה. "יום האשה הבינלאומי" אמור להזכיר לנו שאנחנו יצורות אנושיות, אינדיבידואליות שיכולות לממש את הזכות הפוליטית שלהן לחשוב, לדבר, להרוויח, להשפיע ולהיאבק על האפשרות לעשות כל זאת. אנחנו צריכות לעשות זאת כנשים רק מסיבה אחת: כי אנחנו מופלות על רקע המין שלנו. לא כי יש לנו מחזור פעם בחודש, אלא כי מישהו אחר חושב שזו סיבה מספיק טובה כדי לשלול מאיתנו את הכוח הפוליטי שלנו. הייתכן שהמישהו האחר הזה הוא גם אנחנו?


"פמיניזם" זה לא רק לדעת להתפשט לבד ולהרוויח מספיק כדי לקנות לעצמנו טמפונים עם ספיגה מקסימלית. פמיניזם הוא מאבק לשחרור. מאבק בכל מה שמדכא את שמחת החיים שלנו ולא מאפשר לנו לממש את העוצמה האישית שלנו. לא "עוצמה נשית" דווקא – סתם חדווה אנושית צרופה. העובדה שנולדנו עם מערכת רבייה מסוג מסוים לא צריכה למנוע מאיתנו להמציא את הנשיות כל פעם מחדש. "נשיות" היא בראש ובראשונה קטיגוריה פוליטית ולא עובדה טבעית, והיא לעולם תהיה דכאנית כל עוד תישאר מקובעת. מישהו כבר יספר לנו ש"ככה זה בטבע", ולכן אנחנו צריכות לקנות את זה ואת זה, לא יכולות להרוויח כך וכך או להנהיג את המדינה, חייבות ליהנות דווקא כשמחבקים אותנו חיבוק מרדים תוך הבטחות לאהבת אמת ובית בפרברים. המגדר הוא המצאה שאולי אי-אפשר לגמרי להיפטר ממנה, אך ראוי לנסות לפחות להשתעשע בה, לפרק אותה. ודאי שלא צריך לקחת אותה יותר מדי ברצינות. המאבק בחוץ והמאבק בדיכוי שהופנם הם אותו מאבק; כל עוד לא נצליח לשנות את השיטה כך שיתאפשר לנו להיות אנושיות באופן מלא בלי שמיננו יהיה חיסרון במקום העבודה, בפרלמנט ובמיטה, נמשיך לספר לעצמנו שאם ככה גידלו אותנו, אז ככה גם נמות. כל עוד נמשיך כך, לא נצליח לעולם לעשות את המאבק בחוץ, והסטרייטיות שבינינו יסתפקו בלקטר ללסביות שהגברים לא מספקים אותנו במיטה.

לאחר ציפייה ארוכה ובהייה בהרבה נשים נטולות חדווה החוגגות משום-מה את "יום האשה הבינלאומי" נכנסנו להופעה. מזל שעל הבמה היתה קצת יותר שמחה מאשר בכניסה לאולם – שבע נשים נפלאות שלכל אחת מהן היה מבנה מגדרי אחר להציע, קול אחר, חוויה נשית שונה. חבל שגם שם לא הוזכר אף לא פעם אחת לשם מה נקבע היום הזה ומה הוא אמור לציין. 

 

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
מרתק ומעורר מחשבה.
שני

תודה לין.

פורסם ב-19:30 ,16/03/2006
2
מרתק מעורר מחשבה(בתקווה) ועצוב.
אישה

ממש עצוב.

פורסם ב-11:40 ,21/03/2006
3
ראייה צלולה אם גם מכאיבה (ל"ת)
מירי

פורסם ב-23:26 ,21/03/2006
4
יפה כתבת (ל"ת)
מיכל

פורסם ב-13:33 ,22/03/2006
5
...
ס?ג-א?ן

1. אם שוברים את המגדרים לרסיסים, מה נשאר מנשיות? מה היא נשיות עם לא עוד הגדרה, מגדר, גדר? איך נראית בחורה בלי מגדר?
2. כמה עבה הגבול בין ביטוי של שיעבוד לבין ביטוי של אומץ כשבחורה רוקדת חצי ערומה?
3. אם המטרה הפמניסטית היא גילוי של הנשיות האמיתית, שהיא חזקה ואינדיבידואליסטית.. מה יכול יכול להיות לא-פמניסטי?
מאמר נחמד, בהצלחה במאבק הפמניסטי!

אי-מייל פורסם ב-01:00 ,24/03/2006
6
אישה אמיצה
אלמוני

כל אישה יכולה להגיע לכל מקום שהיא רוצה
מספיק עם הרגשת הקיפוח - הכל בידיים שלנו

פורסם ב-16:33 ,26/03/2006
7
יום האישה באקדמיה
שן שן

כן אחיותי,כל שנה מעוז ההשכלה והנאורות מפתיע גם אותי.את נכנסת לקמפוס-דוחפים לך טמפונים,מימין-דוכן חתונות,משמאל דוכן גלולות ו-טבעת חדשה למניעת הריון. מה שהתכוונו לומר הוא: סטודנטית יקרה,נכון אלו שנות האלפיים, אבל אם את רוצה להיות חלק מהאקדמיה שלנו יש לך 2 אפשרויות:או להתחתן או לא לשתרבות.כלל!ואם זה לא נראה לך, קחי קונדום ו..לכי להזדיין!

פורסם ב-03:31 ,04/05/2007
8
מיכלאנג'לו ופמיניזם. שאלה לכן הנשים:
שרון זרגרי

מי שמנציח את המאבק הזה (וכן את ה"דיכוי"/"קיפוח) הן אלו שמדגישים את השונות של הנשים בכל מה שקשור למנטאליות, לאנושיות, לשכל. נשים הן בדיוק כמו גברים בכל מה שקשור ליחסי אנוש. יש גברים שאוהבים כח ויש נשים שאוהבות כח. אנשים כוחניים ודורסניים הם הבעייה האמיתית של העולם, והמאבק הפמיניסטי רק עזר לחדד את האנאליזה הזו. נשים חשבו שהן יכולות כמו גברים, הן צדקו, הן יכולות להיות נשות עסקים גזלניות, פוליטיקאיות מושחתות, אמניות שמשווקות את עצמן ועושות שימוש ציני ומאוס בהוויית נשיותן, מעצבות מעצבנות, נשות תקשורת חסרות מעצורים (וורבליים), בקיצור, נשים הוכיחו שהן יכולות להיות חארות בדיוק כמו גברים, אולי אפילו יותר. ומי שרוצה חתונה זו אשה, כי כך זכויותיה עולות (גירושין משתלמים כלכלית יותר לנשים), ואם את לא רוצה ילדים אז לכי לבנק הזרע (עוד מעט גם תהיה אפשרות לאשה להכנס להריון מעצמה). נשים גם משחקות את המשחק הכפול של פיתוי/דיכוי הזה, ומשתמשות בכך בכל נושא המאבק בצורה זדונית ומכוערת. נשים אינן רוצות שיתייחסו אליהן כאובייקט מיני, אך הדבר אינו מפריע להן להשתמש בכל "קסמיהן" על-מנת להשיג דבר-מה או להתקדם. אין כל שוני במבנה האנושיות של האשה מן הגבר. ההבדל היחיד הוא המיניות, ואיני רואה שום רע בלבטא את המיניות הזו (כל אחת ואחד לפי ראות עיניו), אך לא ניתן להשתמש במיניות כדי לסרס וגם לשעבד את החוק למען אותה מטרה. צריך שיהיה שוויון ביו המינים, שוויון אינו משהו אמורפי, שוויון הוא תחוקתי, פוליטי, ממסדי. לדוגמא אם רק גברים יכולים לעבוד בסבלות, לא ייתכן שנשים יאמרו שהן יכולות לעשות הכל, כי זו צביעות ממדרגה ראשונה, זה כמו לאמר" אני יכולה להיות סופרת, מגישת חדשות, בנקאית, יחצני"ת ועוד ועוד ועוד אבל (וכאן אבל גדול) לא רוצה ללכלך את הידיים ולשבור את הגב. את זה נשאיר למי שיכול להרשות לעצמו לשבור את הגב. כאן נכנס ההבט השוויוני בתפישה המנטאלית האנושית, כולנו רוצים להצליח אבל שונאים ללכלך את הידיים. כולנו אוהבים לספר שאנחנו צמחנו מלמטה, מתוך המאבק, אך מעדיפים בכל זאת לא לסכן את עצמנו. כולנו רוצים להיות חיילים בסיירות (וחיילות בסיירות) אך איננו רוצים להיות במג"ב (איפה שכל הרוסים והבדואים והארסים והבנות שם הן פרחות מטומטמות). נכון שבתחילת המאבק (שהיה צודק ומוצדק) היו נשים אמיצות שאכלו חרא בדרך לאיזושהי לגיטימציה פשוטה (כמו לבחור לפרלמנט הבריטי), אך כיום המאבק הזה חסר קרקע מוצקה והוא טובע בביצתו שלו, אין שום הצדקה לעניין, ונשים במו ידיהן תופרות לעצמן את בגדי העבודה שלהן, אף גבר לא עושה להן את זה יותר. נשים רודפות קריירה ובשל כך משעבדות עצמן בדיוק כמו אותם גברים להצלחה (כלכלית/כוחנית), ופחות ופחות נשים (וגברים) נרתמים למאבקים אנושיים מסוג אחר. החמלה, שהייתה בעבר מזוהה כחמלה נשית (וגם כתכונה אלוהית) נזנחה מתוך אותה תפישה שזהו מאפיין נשי שהגברים הגדירו (שזה נכון). כעת בלי חמלה אין שוני אמיתי בין הגברים והנשים. פסליו של מיכלאנג'לו מלאים באותה הוויה אנושית-אלוהית של הנשים, שמגלות את חמלתן על ישו בן-האלוהים. פסלו המאוחר של ישו שירד מהצלב, בו נראה הוא (מיכלאנג'לו) פורש את חסותו האלוהית מעל מריה אמו של ישו, הדמות השנייה בגודלה, ומימין מריה מגדלנה שהייתה מין מאהבת אפלטונית של ישו (וכאן נשיותה האלוהית כביכול, נטולת המיניות), בפסל היא הקטנה ביותר, וישו במרכז הפרמידה, מושך כלפי מטה, בעוד אביו-יוצרו מושכו כלפי, ואימו-מולדיתו תומכת בציו האחד, והקטנה מריה-מגדלנה תומכת בצידו האחר. מיכלאנג'לו מייצר מעגל כוחות אנושיים. ראוי לציין שהוא היה הומו-סקסואל, והרבה לתאר את הפיזיות של נשותיו באופן בלתי נשי לחלוטין, כל נשותיו הן שריריות, בעלות כתפיים רחבות וגוף רחב וגדול עם זרועות ארוכות ורגליים איתנות,ואילו שדיהן קטנים. ניתן להבחין שמיכלאנג'לו ראה את הווייתן של הנשים כמולידות (יוצרות חיים, תכונה אלוהית), וכחומלות (תכונה אלוהית), אין למיכלאנג'לו אשה שהווייתה נשית סקסואלית. ומעניין לשאול אתכן הנשים כיצד אתן מפרשות את הגישה הזו. האם מיכלאנג'לו נתפס בעינייכן כפמיניסט בשל כך, או שמא הוא שוביניסט שרואה את האשה כגבר בתוך העולם הפטריאכלי של הוותיקן?

פורסם ב-16:59 ,04/05/2007
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה