מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
מדריך / מידע כללי

אמנות ומלחמה

2004-11-24 12:37:31   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

היחס בין אמנות ואלימות, אמנות ומלחמה ואמנות וטרור - במת דיון ותוכנית סרטים. אוצר: בוריס גרויס

היחס בין אמנות ואלימות, או לחלופין אמנות ומלחמה, אמנות וטרור, היה תמיד יותר מאשר אמביוולנטי. למרות שלהתפתחותה צריכה האמנות לשלום ושלווה, לא אחת ניצלה את אותם רוגע ושלווה על מנת להלל ולשבח את גיבורי המלחמה ואת מעשי הגבורה שלהם. אך בעיקרו של דבר: שיח האמנות של המודרנה משתמש ומפעיל מושגים מן העולם הצבאי, כמו למשל מושג האוונגרד או האסטרטגיה של האמנות. מדברים על ניפוץ הנורמות, הרס המסורות או שבירת הטבואים. להלן: האמנות המודרנית לא רק מלווה, מאיירת, מהללת או מבקרת את המלחמה, כשם שעשתה כבר בימים עברו, אלא מעתה היא עצמה מנהלת מלחמה.


במת דיון

יעמדו לדיון
- תפקיד אמצעי התקשורת,  שבמלחמה הם גם אמצעים תקשורתיים אמנותיים
- תפקיד אמצעי התקשורת בדיווח מאזורי קרב
יום ראשון 28.11.2004,  19.30, תאטרון תמונע, שונצ'ינו 8, תל אביב, טל' 5629462-03
אמצעי תקשורת של המלחמה
מבוא: בוריס גרויס, תאורטיקאי של התרבות, קרלסרוהה
מצג: פטר וייבל, תאורטיקאי של התרבות, חבר הנהלת ZKM, קרלסרוהה "מ.ארס – תאוריות על האלימות"
מצג: אביגדור פלדמן,  "גדר הבטחון – דימוי קולקטיבי"

אמצעי המלחמה – שולחן עגול
בוריס גרויס
, תאורטיקאי של התרבות, קרלסרוהה
קרל הגמן, דרמטורג, תאטרון פולקסבינה, ברלין
דוד ויצטום, מומחה תקשורת, תל אביב
אביגדור פלדמן, עו"ד לזכויות אדם, תל אביב
מיכל היימן, אמנית, תל אביב
רומואלד קרמקאר, עושה סרטים
יום שני, 29.11‏.2004, 19.30, תאטרון תמונע, שונצ'ינו 8, תל אביב, טל' 5629462-03

מימין: בוריס גרויס. משמאל: פטר וייבל

תרבות המלחמה

מבוא באזון ברוק, אסתטיקאי / תאורטיקאי של התרבות, וופרטל "נאורותן של תרבויות – אסטרטגיה של כישלון"
מצג: שבא סלהוב, סופרת, תל אביב "משמעות ומשמעות-יתר של מלחמה"

תרבות המלחמה – שולחן עגול
גדעון לוי,
עתונאי, הארץ, תל אביב
משה צוקרמן, היסטוריון, תל אביב
באזון ברוק, אסתטיקאי / תאורטיקאי של התרבות, וופרטל
רומואלד קרמקאר, עושה סרטים
עם תרגום סימולטני לעברית

תוכנית סרטים

26.11.2004 – 3.12.2004  סינמטק תל-אביב, טל' 6060800

סרטים של אנדרי אוז'יקה, הארון פארוקי,  רומואלד קרמקאר (בנוכחותו)

רומואלד קרמקאר

יום ו' , 26.11 , 10.00  
וידאוגרמות של מהפכה, 1992, 107 דק', 16 מ"מ
שיחזור אלקטרוני של המהפכה הסוערת ברומניה 1989 "מהפכת-טי.וי." שמתבסס על שינויים בזווית הראיה של המצלמה. פארוקי, יוצר סרטים דוקומנטריים, ואוז'יקה, פילוסוף של התקשורת מקפידים על שמירת הרצף הכרונולוגי של החומר האודיו-ויזואלי של המאורעות. הם מתחילים ביום בו צ'אושסקו נאם את נאומו האחרון ומסיימים בלילה, כשהראו  בפעם  הראשונה בטלוויזיה גירסה מקוצרת של משפטו. בין שני אירועים סוערים אלה פעל מספר רב של מסרטות באותו הזמן ובאותו המקום, אך לא קודם או במקום אחר. אותו מדיום של "ריאליטי" עובר ניתוח ויזואלי מבלי להשתמש בחומרים שהם עצמם הסריטו, ומבלי להשתמש בעדויות או בראיונות. בימוי: אנדרי אוז'יקה והארון פארוקי

תמונות העולם וכתובת המלחמה, 1988, 75 דק', 16 מ"מ
הסרט מבוסס על הנקודה העיוורת שבניתוח תצלומי אוויר במלחמת העולם השניה, כאשר העניין (העין) התמקד במיקום של בית החרושת אי.ג.פארבן תוך אי-ראיית הסמיכות למחנה הריכוז אושוויץ. קרבה זו התגלתה רק שנים מאוחר יותר ולטענת פארוקי, אין כל צורך ליצור תמונות חדשות, די אם נביט מחדש על התמונות שקיימות. כפי שמלים זוכות לניתוח ביקורתי כך יש לשמור על ספקנות ביחס לתמונות. פארוקי קולע בזה אל תמצית האלימות של אמצעי המדיה, "אסתטיקה טרוריסטית" של הגירוי האופטי, כפי שזה גם מתבטא בימינו בטלוויזיה שבעתות מלחמה הופכת את הצופה הן למשתף פעולה והן לקורבן פוטנציאלי. בימוי: אנדרי אוז'יקה והארון פארוקי

יום ג', 30.11, 19.00  מנילה, 2000, 115 דק', 35 מ"מ
Coup de Boule, 1988, 8 דק', 16 מ"מ, צרפתית
מכת ראש ישר לפרצוף.  עוצמתית, מהירה, קשה – כמו בכדורגל. חיילים צרפתיים מכים במצח בדלתות העץ של הארוניות שלהם – להצחיק, לשעשע את החברים. האם הדלת מתפרקת? לא. המצח שלהם? לא. אז מה קורה? כלום. בימוי: רומואלד קרמקאר

יום ד', 01.12, 17.00
Warheads, 1992, 182 דק', 16 מ"מ, BETA-SP
מלחמה כמקצוע, מלחמה כסם: בשנים 1992/1989 עשה רומואלד קרמקאקר את ‘Warheads’.
הדמויות הראשיות בסרט דוקומנטרי זה הם חיל הלגיון גינתר אשנברנר ושכיר החרב הבריטי קרל. אשנברנר הצטרף בשנת 1958 ללגיון הצרפתי. הוא היה צנחן ובמשך 20 שנות שרותו הגיע לדרגת המש"ק הגבוהה ביותר. בהמשך לפעולות צבאיות באלג'יריה באים מבצעים בצ'אד, דג'בוטי, ברפובליקה המרכז- אפריקאית, בקולווזי וכן פעולות מעבר לים באטול-מורורה ובגואינה הצרפתית. בשנת 1979 הוא עבר לעבוד בשביל חברה גרמנית באפריקה. קרל בא מליברפול והוא כבר 15 שנה שכיר-חרב. הוא היה במערב-אפריקה, בסורינאם ובסודאן. בדצמבר 1991 הוא נמצא בזירת פעילות חדשה: גוספיץ, קרואטיה. בימוי: רומואלד קרמקאר
    
יום ה', 02.12, 17.30  
זיהוי ורדיפה, 2003, 58 דק', וידאו
כבר בשנת 1942 בגרמניה, הצליחו להרכיב מצלמת טלוויזיה בנשק מונחה. אותה פצצת-טלוויזיה לא הוכנסה לשימוש. רק בשנת 1991, במלחמת המפרץ, הראו תמונות שצולמו מתוך קצה הפצצה. מתוך פצצות מצלמות, מתוך פצצות-מתאבדות שמסתערות על יעדן. בעיקר תמונות של מתקנים צבאיים, גם גשרים אזרחיים, שהיו ריקים מאדם. לא נראו בני-אדם. יש עדויות שבמלחמה זו נהרגו אנשים רבים וכן שנראו אנשים באזור המטרה של הפצצות המצלמות, אך את אלה לא הפיצו. חלה התאמה בין ניהול המלחמה לדיווח העיתונאי ממנה.  תמונות מעין אלה נוצרות על ידי הצבא והוא גם בעל השליטה עליהן. מרכיבים מצלמה על הקליע בכדי להנחות אותו ממרחק. חשוב בזה להתחמק מאש האויב. זה יוצר ריחוק מהצד השני. המלחמה של ימינו על שיכלול האמצעים הטכניים שלה אינה מתייחסת יותר לאדם, והקרבנות האנושיים הם יותר בגדר תוצאה שולית, אולי אפילו טורדנית. בימוי: אנדרי אוז'יקה והארון פארוקי

19.00:   Out of the Present,  1995, 96 דק', 35 מ"מ
שליחותו האחרונה של הקוסמונאוט הרוסי סרגיי קירקאלייב ששהה 10 חודשים בתחנת החלל מיר בשעה שברית המועצות נעלמה מן העולם. במאי 1991 הוא הגיע לתחנת החלל ובערך שנה לאחר מכן הוא חזר לכדור הארץ. אזרח ברית המועצות קירקאלייב הופך בחלל לאזרח רוסיה. הבימאי אנדרה אוז'יקה חיבר בין חומרי וידאו מתחנת החלל מיר לבין תמונות של הפוטש במוסקבה. בימוי: אנדרי אוז'יקה

כל הסרטים עם כתוביות באנגלית

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה