מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / ביקורות
מיכל היימן

מיכל היימן

--

"אין רעב בפלסטין"

עידו הרטוגזון 2004-06-15 19:23:56   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

קשה לו, לשמאלני הטוב והממושמע שהולך לתערוכות על הכיבוש. אכול תחושות אשמה הוא סוחב את עצמו מהבית לגלריה רק כדי להבין עד כמה הוא מפונק ומנותק מהמציאות הקשה, להפנים שוב את היותו כובש ולעזוב לאחר זמן קצר לביתו שברמת-אביב, שם ינסה לצנן את מצפונו הסורר בקולה קרה. והנורא מכל: כשהוא כבר מנסה לעשות משהו, תמיד הוא נתון באותה פוזיציה מרגיזה של המרכז האשם. תמיד ישראלי, תמיד אשכנזי, תמיד חייל בבגדים אזרחיים - את ההתנגדות שלו מלווה תמיד תו מייאש של חוסר אותנטיות. חוסר האותנטיות של מי שמשווע להיות "אחר", אך נגזר עליו להיות לעד חלק מההגמוניה שמייצרת את ה"אחר".

שריף ואכד Chic Point

בתערוכה החדשה "אפשר היה לראות הכל", שאצרה אריאלה אזולאי, ניכר ניסיון מעניין לטשטש את הדואליזם הזה שבין האחר הפלסטיני לכובש הישראלי. "התביעה הלכאורה תקינה פוליטית שהמאבק של הפלסטינים ינוהל על-ידי הפלסטינים בעצמם", כותבת אזולאי במאמר הפותח של קטלוג התערוכה, "היא חלק ממה שהופך את היגד הזוועה לפגום. ההתנגדות לייצג את הפלסטיני על-ידי אחרים, המושמעת בשם פנטזיה של קול אותנטי השייך ל'אחר', קובעת מי רשאי להיות מוען של היגדי הזוועה ובאילו תנאים הוא יכול לפעול. בכך היא מנטרלת חלק מהיגדי הזוועה ותורמת להנצחת ההבחנה בין כובש לנכבש באופן המעוור מלראות שמדובר כאן במאבק אזרחי משותף נגד שלטון שמפקיר חלק מנשלטיו". תפנית מהפכנית או שערורייה של צביעות? סולידריות לשמה או ניסיון נואל לחפש משמעות אצל המדוכאים?

חיים דעואל לוסקי משתמש בכיבוש כדי להתחבר מחדש לזהותו היהודית כמגורש. "התמונה הנוכחית עוזרת לי לשחזר את ה'אין תמונה' של הורי וסבותי שצעדו בדרך שבין קובנא לווילנה", הוא כותב

אזולאי קוראת לשמאלן הישראלי לקבל על עצמו את האחריות הקשה של ייצוג הפלסטיני והפיכה למוען של הקול הפלסטיני וקולם של מדוכאי הכיבוש בכלל, למרות הפרובלמטיקה שבייצוג זוועות הכיבוש על-ידי סצינה תל-אביבית.
זו דרישה בעייתית משהו. כפי שאמריקה והוליווד היו תמיד אלופות בייצור הביקורת האנטי-אמריקאית, והפליאו לשווקה כמוצר ברחבי העולם כולו (מרמבו ועד מייקל מור ב"באולינג לקולומביין" ו"פרנהייט 9.11"), הפכה גם ישראל בשנים האחרונות לאלופה בייצוג האסון הפלסטיני באמצעות סרטים תיעודיים - סרטי מחסומים ומחנות פליטים, שקוטפים לאחרונה פרסים ברחבי העולם. לכאורה יש כאן חוצפה אמנותית, כאשר האסון הפלסטיני נגזל על-ידי מיטב אמני ישראל כדי להיות מיוצג ונמכר. אבל ברוח רעיון המדינה הדו-לאומית, הצובר לאטו פופולריות בשמאל הישראלי הרדיקלי, משתדלת התערוכה של אזולאי לצאת מהמלכוד הזה על-ידי תפישה הרואה באוכלוסייה האזרחית בשני הצדדים (האזרחים וה"לא-אזרחים", כלשונה של אזולאי) קורבנות שהם צד אחד במאבק אזרחי משותף נגד הכיבוש.

אבי מוגרבי

התערוכה מוקמה באופן הצהרתי באום-אלפאחם, ולכן מכריחה את גדודי השמאלנים לצאת קצת מהחורים של תל-אביב, והאמנים, יהודים וערבים כאחד, מעמידים חזית משותפת מתוך ראייה של היהודים והערבים כקורבנות-שותפים של הכיבוש: פאתן פאוזי נאסטאס מרחמת על החייל הישראלי במחסום ("זה לא קל לראות אנשים שמתים לך מול העיניים בגלל שלא נתת להם לעבור", היא כותבת בטקסט שלה בקטלוג); אימן אבו-חמיד כותב שהכיבוש שהוא "כיבוש האנושיות שלו עצמו"; דינה שנהב מדברת על "אויבים שהיו ליצור אחד"; וחיים דעואל לוסקי משתמש בכיבוש כדי להתחבר מחדש לזהותו היהודית כמגורש ["התמונה הנוכחית", הוא משליך את תמונות הנכבה על הייצוגים הנעדרים של השואה, "עוזרת לי לשחזר את ה'אין תמונה' של הורי וסבותי שצעדו בדרך שבין קובנא לווילנה, לפני שנעצרו וחלקם נרצח בפונאר (והשאר במחנות)"].

בתצוגת האופנה של שריף ואכד מוצגות מגוון חולצות שמשמשות אביזר אופנתי בעודן חושפות את גופו של הלובש אותן כדי להוכיח לחייל שאינו ממולכד


העבודות עצמן נמנעות באופן הצהרתי מהמימד הספקטקולרי, ומתרכזות בחשיפת הזוועה שבדימויים היומיומיים שהורגלנו בהם כל-כך. המעבר של תמונות השער העיתונאיות אל הקיר המוזיאלי והפורמט המוגדל (בעבודותיה המרהיבות של מיכל היימן), וכמוהו המעבר של קטעי הווידיאו מהסלון הביתי סטייל "יומן שישי" אל חלל הגלריה (אבי מוגרבי ואריאלה אזולאי). עושים את העבודה. הם מחיים את הדימויים ומאפשרים עימות מחודש עם הכיבוש ומשמעויותיו. ריכוזן המאסיבי של העדויות מזכיר שיטוטים במוזיאונים של השואה, ובכך משרת את מטרתה המוצהרת של התערוכה: לשמש כעין עדות למשפט ההיסטוריה, זה שייאמר בו ש"אפשר היה לראות הכל".

***

תפירתן זו לזו של עבודות של עיתונאים, מבקרי כיבוש, אמנים ואנשי אקדמיה יוצרת ז'אנר היברידי שנע בין הדוקומנטציה לאמנות. לרוב מקפידה התערוכה על ייצוג דוקומנטריסטי של הכיבוש, ייצוג שאינו מאפשר לאמנות לפרוש את כנפיה הדמיוניות ולפרוח הרחק למחוזות האבסטרקט או הפנטסטי.
ובכל זאת, למרות עבותות הקשר למציאות, ישנן גם הבלחות שבהן הכיבוש הופך כביכול לאמנות. אלו רגעים מוצלחים לרוב, כמו אצל דינה שנהב שהופכת את הכיבוש לקוביזם; אצל דוד ריב שסדרת ציורי האקריליק "איפה החיילים" שלו מזירה את הסיטואציה שבה נדרשים פלסטינים להרים את חולצתם כדי להוכיח שאינם ממולכדים, והופכת אותה לסוג של ריטואל; או בתצוגת האופנה רבת-ההמצאות של שריף ואכד, שבה מוצגות מגוון חולצות ביזאריות שמטרתן לשמש אביזר אופנתי ובו בזמן לחשוף את גופו של הלובש אותן כדי להוכיח לחייל, באופן הפגנתי, שאינו ממולכד.
רק חשש אחד עולה פה: אחרי שהקטסטרופה מתגלגלת באמנות, האם אין סכנה שתתגלגל הלאה לכדי מוצר?

***

"אין רעב בפלסטין" קורא הטקסט במיצג הווידיאו של אריאלה אזולאי "שרשרת המזון". המיצג עוסק במדיניות סף הקטסטרופה שמנהלת ישראל בשטחים - מדיניות שעיקרה הגבלת הפלסטינים לקיום מינימלי ביותר, על סף רעב, בד בבד עם מניעת היווצרותו של רעב ספקטקולרי שיגרום לה נזק הסברתי. המיצג, שכולל ראיונות עם קצינים צה"ליים כמו גם עם אנשי ארגונים הומניטריים, חושף את הבנליות של הכיבוש. כיבוש שמקפידים לנהל אותו תמיד במימד הטריוויאלי, המייאש. שואה על אש קטנה.

***

מאוחר יותר, ממלאת את תפקידה המוכתב, וידאה גם חבורת התל-אביבים שאין רעב בפלסטין, וזאת במסעדת סלים אבו-מחפוז על הכביש הראשי, שמציעה מנה אישית של שיפודים, צ'יפס, חומוס וסלטים ב-25 ש"ח בלבד. הביקור התל-אביבי בפריפריה נוטה להסתיים תמיד באותן פינות מייאשות של הקיום. אולי זה כוחו של הכיבוש.

טקסט של האוצרת ועוד תמונות במדריך של מארב

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
תערוכה נפלאה (ל"ת)
אלמוני

פורסם ב-22:04 ,05/07/2004
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
על עידו הרטוגזון

עידו הרטוגזון הוא סופר, עיתונאי העוסק בנושאי תרבות ויהדות וחבר בלהקת פרווה חמה.

עוד מ עידו הרטוגזון
אתר אינטרנט אתר הבית של הכותב
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה