מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
מדריך / תערוכות
מירי פליישר

מירי פליישר

--

קדרות הפלסטינית המסורתית בחברון

2005-06-02 12:37:05   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

תערוכת מחווה

הודעה לעיתונות:

במשכן לאמנות ע"ש חיים אתר,עין חרוד
בשיתוף עם אגודת אמני הקרמיקה בישראל

פתיחה  שבת  4.6.2005  בשעה 11.00, שעות פתיחת המוזאון:9.00-16.30, שבת וחג:10.00-16.30

תערוכה

טקסט: שלומית באומן

מאז אינתיפאדת אלאקצה, הקדרות הפלסטינית המסורתית בחברון הולכת ונעלמת באופן הדרגתי. מסורת זו פעלה כ-500 שנה, מבוססת על שיטות עבודה מסורתיות האופייניות לחומרי המקום ואופיו הצורני, תוך העברת הידע המקצועי ושיטות העבודה במשפחה, מאב לבן כפי שאופייני לקהילות מסוג זה.

אביטל בר שי

עד שנת 2000 היוותה חברון את המרכז הגדול לקרמיקה במזרח התיכון והייתה מוקד להתעניינות בין לאומית כמרכז של קדרות מסורתית. באותה תקופה פעלו בה כ-80 סדנאות, 50 מהם מסורתיות (רובן בתי אב של משפחת אלפאח'ורי) ו-30 מהם משלבות טכנולוגיות מודרניות יותר. חשוב לציין כי מאז המהפכה התעשייתית, החל תהליך של התפרקות והעלמות של שיטות ייצור מסורתיות ובתוכן הקדרות המסורתית, בד"כ בשל העדר יכולת להתמודד עם החידושים הטכנולוגים והיבוא הזול, או בשל חוסר רלוונטיות לשווקים המקומיים בהם הם פעלו. דווקא בסדנאות הקרמיקה בחברון הייתה עשייה תוססת ואפילו פריחה (עד לפני כארבע שנים כאמור), מתוך יכולתם של הקדרים להתאים עצמם לשוק המקומי ולתמורות שחלו בו.
מאז שהחלה האינתיפאדה האחרונה נסגרות הסדנאות זו אחר זו והקדרים מוצאים  עצמם מתפרנסים מעבודות מזדמנות. כך אנו עדים לגוויעתה של תופעה תרבותית ייחודית, שהתפתחה במשך 500 שנה בחברון וסביבתה, אשר היוותה בשיא פריחתה, למרכיב משמעותי ומכונן זהות, של הסביבה האסתטית שלנו (ג'ארות, כדי משתלות, "קרמיקה ארמנית" וכו'). היום פעילות תרבותית זו נמצאת בסכנת העלמות כ"תופעת לוואי" של הכיבוש.
מטרת התערוכה היא לערוך מחווה לקדרות הפלסטינית המסורתית בחברון, להעלות את הנושא בציבור שוחרי האמנות בישראל.
קרמיקאים / אמנים  הוזמנו לפעול על כדים וקערות שנקנו בתרומה במיוחד למטרה זו. כך בתוך שדה האמנות נוצרת אמירה המחדדת יחסי גומלין תרבותיים: בין אמן לאומן, בין גבוה לנמוך, בין החברתי לאישי, בין אליטיסטי ועממי, בין מחאה לאמירה אמנותית.

אבנר זינגר

אפילוג/פרולוג
חודש לפני תחילתה של אינתיפאדת אלאקצה, ערכנו מספר קרמיקאים ביקור בסדנאות בחברון. התקבלנו בסטודיו שלהם בחום רב המהול בסקרנות וגאווה מקצועית. קשה לתאר מתוך המציאות המנותקת שאנו חווים היום ביחסינו עם שכננו הפלסטינים, את הקסם והאנרגיה החיובית העצומה שנבעו ממפגש זה.
אני רוצה להודות לעבד אלוואדוד מוחמד אחמד אלג'עברי, שהשיחות הטלפוניות עמו מאירות מפעם לפעם את עיני, וכי הוא מזכיר לי שפיות ותקווה מה הן. לעבד אין אישור כניסה לישראל ואני אינני יכולה לנסוע לחברון. נתק מוחלט. הדגמה קטנה למה שאפשר לכנות "הגבלות בחופש התנועה". אי לכך שיחה טלפונית אחת לאחר הביקור שלנו שם הפכה לסדרה של שיחות הממשיכות עד היום. אני רוצה להודות לראטב וזיאד אלפאח'ורי שהשיתוף פעולה עמם אפשר את קיום התערוכה.
אני חשה צער רב על דעיכתה של הקרמיקה הפלסטינית כנדבך תרבותי, שראשוני היוצרים בקרמיקה בישראל התחברו אליה באופן מידי, וגם אני מחוברת אליו במובן הרומנטי כקרמיקאית. עבודותיהם של הקדרים הפלסטינים משמשות לי מקור השראה לעבודותיי ויוצרות חיבור אמיתי לתרבות שיש לי דיאלוג עשיר עמה. כיוצרת במציאות הישראלית הקשה אני נשארת לצערי הרב, כרגיל, בסבך מורכב, אלים, לא פטור וחסר תשובות.
אני רואה את תופעת דעיכתה של הקדרות הפלסטינית המסורתית בחברון כמקרה המייצג תופעה רחבה של הרס תרבותי שאיננו יודעים להעריך את היקפה. ארגונים לזכויות האדם עסוקים בשלב זה של הקונפליקט בהפרות בוטות של זכויות האדם ולמרות שניסיתי, לא הצלחתי למצוא תיעוד מקיף ומסודר של סגירת מוסדות תרבות שונים ביניהם תיאטראות, בתי קולנוע, גלריות לאמנות, בתי ספר לאמנות ומוסדות נוספים שהם חלק מהתפתחותה הבריאה של כל חברה. אני מקווה כי יום יבוא ונוכל לשקם את שיתוף הפעולה התרבותי בינינו לבין היוצרים הפלסטינים, לא כמחאת יוצרים אלא כדיאלוג פורה ביניהם. באשר הם.

דיויד גוס

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
אתר יפהפה ומעניין
רבקה

היגעתי לאתר במקרה, משך אותי מאוד העיצוב הקלאסי והנעים לעין ואחר כך גם התחלתי לקרוא. טוב שיש מי שמביא את הדברים הקרובים רחוקים האלו אלינו הביתה. יש תקוה

אי-מייל פורסם ב-16:52 ,07/07/2007
2
הנאה צרופה
מירי פליישר

העבודות של שלומית באומן בדימוי היומי.כמה קסומה נראית הקרמיקה כשהיא נראית כמובן-יש לעבודות בדימוי היומינטייה בדרך כלל להראות לא ברורות.למרבה המזל זה לא המקרה עם עבודותיה של באומן.וכן קסום החיבור בין החומר החומרי-הרעיון שברוח שגם עליו יש הטוענים שהוא חומר תת מאטומי משהו,
והדימוי הדו מימדי שמפעיל את חושינו ודמיוננו האישי ומתאחד עימו לחווייה ייחודית חומרית או לא. לא לוותר על האובייקט ה"כבד"אבל לחוות את תרגומיו הרבים והלידה מחדש בצופה האינדיוידואלי.אהלן אבי

פורסם ב-15:20 ,08/07/2007
3
מה יהיה?
אבי

מה יקרה כאשר אסע לחו"ל ואתנתק לי? לא ישאר מי שיענה לך מירי:-(אולי דורית)... האחרון שנשאר סוגר את האור במארב!

פורסם ב-17:21 ,08/07/2007
4
אתה לא מוכרח לענות
מירי

יש מאמרים. יש מחשב . סע לך רחוק .לאן שלא תרחיק גלי הסייבר ספייס ישיגו אותך.או איך שקוראים לזה. חוץ מזה תנוח. תורתך המשתנה השתנתה אצלי ללא הכר . מקווה שתחזור בכוחות מחודשים ואולי יותר פתוחים לתורות שמולקולות צבורות אחרות מפתחות.

פורסם ב-17:32 ,08/07/2007
5
אל תדאג אבי
אלמוני

נסתדר גם בלעדיך. ממילא גם כשאתה נוסע לחו"ל התודעה שלך נשארת כאן.

פורסם ב-18:36 ,08/07/2007
6
סעי לך לחברון...
אלמוני

http://www.radicalendar.org/calendar/imc_il/all/display/82084/index.php?view=event&fulldate=2008-09-18
זה ממש כאן... די לחיבוק העצמי הכובש הזה... עשו מעשה לפני שמאוחר מדי.

פורסם ב-14:19 ,14/09/2008
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה