מדריך / תערוכות

פרויקט הרובעעעעעע

2007-03-29 10:13:03

עוד תערוכות חדשות, עוד קוריוז קטן, עוד תחרות

תחילה הבהרה והמלצה: במדור התערוכות הזה, המופיע מדי שבוע, ניתן להתייחס רק לארבע או חמש תערוכות חדשות. פתיחות נוספות מופיעות בחלון האירועים בצדו השמאלי של העמוד הראשי. החלון ניתן לעדכון באופן פשוט ועצמאי (כמעט), ואנו ממליצים לעשות בו שימוש. 

לא יכולתי לוותר בגוף - ליאת קלינגמן

פתיחה: חמישי, 29.3.07
גלריה הקיבוץ: דב הוז 25, ת"א
אוצר: יניב שפירא
תערוכתה של ליאת קלינגמן שואבת את השראתה ממיומנויות שרכשה בילדותה – נגינה בפסנתר, ריקוד קלאסי ואמנות פלסטית. במהלך השנתיים האחרונות תרגמה קלינגמן את אלה לסרטונים העוסקים בריקוד ומלווים במוסיקה, כאשר כפות ידיה משמשות בהן כגיבורות הראשיות. בהיות אצבעותיה מעוטרות בחפצים זעירים כגון נעלי ריקוד, פרטי לבוש ואיפור, היא מפיחה באמצעותן חיים בעולמות השונים שהיא בוראת.


ליאת קלינגמן - מתוך התערוכה



שפעים - אירה שיינקמן ואילת בן דור

בגלריה שפיים נפתחה ב-23/3 תערוכתן של שתי בוגרות בצלאל אירה שיינקמן ואילת בן דור. 
כל אחת מהאמניות בחרה להתייחס בדרך שונה לחלל הגלריה, השוכנת במגדל המים הישן של הקיבוץ. בן דור ציירה ציור קיר עגול צבעוני ומרהיב על גג תקרת מגדל המים, ואילו שיינקמן  רשמה בדיו ע"ג פרספקס רישומי נוף תל-אביבי המדמים את חלל הגלריה למרחב פנימי של צוללת.

כתובת:קיבוץ שפיים, מגדל המים הישן.
שעות פתיחה:א ב, ד, ה. 17:00- 19:00
שישי: 11:00- 12:30
או בתיאום טלפוני עם ישל, מנהל הגלריה:
טל: 0526035610
09-9523000

אירה שיינקמן - מתוך התערוכה


יפן, נייר ומספריים - מירב דביש בן משה, נלי אגסי, דניאל דימסטון ואיגנציו צ'אוורי אורוטיה

בגלריה אגריפס 12 בירושלים תיפתח בשבת, 31/3/07, התערוכה יפן, נייר ומספריים, ובה עבודות של ארבעה אמנים ששהו ויצרו ביפן, במסגרת פרויקט שנתי בינלאומי הנערך במשך שלושה חודשים בעיר מינו ביפן, מקום שנודע בזכות נייר הוואשי העשוי מסיבי עץ "תות הנייר" (kozo), המיוצר בו. מרב דביש בן משה, אשר השתתפה בפרויקט בשנת 2004, זימנה אמנים נוספים שהשתתפו בו לאורך השנים, להציג עמה יצירות שנעשו במהלך הסדנה.
מעבר לתשוקה לנייר, לתהליך, למגע ולמקום, העבודות אוצרות בתוכן את המתח המאפיין מפגש ראשון ואינטימי של אמן עם התרבות והחיים ביפן. העבודה המרוכזת בסטודיו עם אמנים מארצות ומרקעים שונים, יחד עם השהות אצל המשפחה המקומית המארחת, חייבו בירור אישי ותרבותי אינטנסיבי.
נקודת המוצא החומרית המשותפת – נייר יפני – הולידה פרשנויות שונות, העוסקות בתהליך שעוברת יצירה מן המצע ועד לתוצאה הסופית. העבודות מעלות שאלות בנוגע ליחס שבין המקום התרבותי ממנו פועל האמן למקום שאליו הוא מגיע ובו הוא יוצר, ובודקות מה מן הרבדים החדשים שנוספו בעקבות ההתנסות ממשיך עמו הלאה כשהוא חוזר ממסעו.

נלי אגסי מישראל [2002] מציגה עבודות קטנות המתבוננות על התרבות היפנית ועל הרבדים העמוקים המבעבעים מתחת לחזות העצורה והמוקפדת.
מרב דביש בן משה מישראל [2004] מחפשת בעומקו של עולם דימויים פנימי דימוי המבוסס על חומרי המצע ותהליך עשיית הנייר, בעקבות מילות שירי 'מוצא הנפש' של חביבה פדיה.
דניאל דימסטון מארה"ב [2006] עוסקת באיכויות החומר ובוחנת את חוקי האסתטיקה היפנית בקומפוזיציה קיצונית המעמתת בין חוץ ופנים.
איגנציו צ?'וו?ארי או?רו?ט?י?ה מספרד [2006] משחק עם כללי העולם הארכיטקטוני היפאני וחלקו של הנייר בו ובתוך כך עוסק גם בתפיסה השונה של גודל, צורה ומשקל בין המזרח למערב.

איגנציו צ'ווארי אורוטיה - מתוך התערוכה


שש בש - ציפי זוהר

גלריה נלי אמן, גורדון 26, ת"א
פתיחה: שישי, 30.3.07
העבודות של ציפי זוהר מתמקדות בבחינה של דמויות נשיות בתוך מרחבים תחומים וסגורים. דמויות הנשים שלה מצוטטות מעולמות אקזוטיים: הודו מצריים הפרעונית וכו', והן מעוצבות בתנועה, במחוות גופניות ריתמיות. יחד עם זאת התנועה שלהן מוגבלת תמיד באופק החסום ע"י תחומים שנחשבים גבריים מאוד. כך בלוחות השש-בש המשמשים בסיס לסדרה גדולה של עבודות וכך בלוחות הגדולים יותר, המחולקים, במשמעת ברזל, לתאי שטח מוגדרים. יחד עם זאת אי אפשר שלא להתרשם שלנשים יש מעין חופש פנימי, המתבטא בתנועתיות המרתקת שלהן – נעות צפות בתוך חלל שיש לו מאפיינים מופשטים, מעין רחם קוסמי לא מוגדר לא מחולק ולכן מכיל ועוטף – בתנועתיות שיוצרת מקצב חלומי פרטי, מכונס פנימה, וכך אולי מצליח לפרוץ את החלוקה הגברית, הצבאית, האלימה של העולם לתאי שטח מוגדרים.

ציפי זוהר - מתוך התערוכה


כתמים של אור – להיות אישה בשואה

ביתן התערוכות ביד ושם
פתיחה: שישי, 6.4.07
אוצרת: יהודית עינבר
התערוכה, המוקדשת כולה להתמודדותן של נשים בתקופת השואה, נותנת במה לקולן של יותר משלושה מיליון נשים, נערות וילדות שנרדפו, עונו ונרצחו בשואה. בתערוכה נחשף  הסיפור האנושי והנשי שמאחורי הסיפור ההיסטורי. באמצעות תצלומים, ציורים, חפצים, סרטים, מסמכים, וקטעי עדות מציגה התערוכה את תגובתן של רבות מהנשים והפעולות שהן נקטו בכדי לשרוד. התערוכה מציגה את דרכי ההתמודדות של הנשים במצבים קיצוניים בשואה, תוך שמירה וניסיון לדבוק באותם ערכים שהם מאבני יסוד של חברה אנושית - אהבה וזוגיות, הורות ואמהות, נשיות, חברות, אמונה, יצירה ועוד.

פרט מתוך התערוכה


ועוד: 

בחודש שעבר הלך לעולמו האמן פינחס צינוביץ. במלאת 30 למותו תיפתח מחר, שישי 30.3.07, תערוכה לזכרו בגלריה שלוש. בפתיחה ידברו על האמן ויצירתו בעלת הגלריה נירה יצחקי, אמיתי צינוביץ, בנו של האמן, האוצרות טלי תמיר וגליה בר-אור, והאמן רפי לביא.
 גלריה שלוש: חיסין 5, ת"א

פיני צינוביץ - מתוך התערוכה


ובפינת הקוריוז:

בפינת הקוריוז השבועי מופיעה, כמובן, תחרות הצילום "תמונות יפות", מבית פרויקט הרובע ביפו. בדומה למתחם אנדרומדה, גם פרויקט הרובע הוא יוזמה נדלנית לעשירים בלבד. מין תיעדוף אוכלוסין, מקסום רווחים והעצמת פערים על חשבון תושבי העיר. התחרות המדוברת, בהפקת גיא עולמי, היא עוד נדבך במסע היחצ"נות של הפרויקט, העובר בימים אלה לשלב משלב הבנייה הראשון לשלב שני - אכלוס. האמת, התכוונו להתעלם מהשטות הזו, אך מכיוון שיחצ"ני הפרויקט התעקשו לפרסם אותה בפורום, החלטנו כי אין מנוס אלא לענות באותה מטבע ולהכריז על תחרות תמונות יפו האלטרנטיבית: על כן, מערכת מארב מזמינה את הגולשים לשלוח צילומים של יפו האחרת, זאת אומרת, יפו האמיתית, זאת אומרת, יפו הזקוקה לתקציבי חינוך, רווחה ושיפוץ, ולא למתחמי יוקרה מסוגרים. בקיצור, אנחנו מזמינים אתכם לשלוח תמונות של יפו שלא תמצאו בתחרות של פרויקט הרובע. על כל חוף ים קסום אנחנו נראה ביוב שזורם ברחובות, על כל "פיאצה משופצת" נראה חורבות מטות לנפול, ועל כל חומוסית דו-יום עלאק נראה ילדים המשוטטים במזבלה על חוף הים, או, לחילופין, בתחנות סמים.
הצעות יש לשלוח לכתובת: yonatan[at]maarav.org.il