מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח

"לא תעשה לך פסל (ו)כל תמונה"

מיכאל קסוס גדליוביץ 2005-06-02 16:54:35   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

מאמר קצר מאוד בשאלת הניאוף, המלה ושלמות מעשה היצירה האלהי

 ישנו מאמר זוהר מעניין שפותח בזו הלשון: "שנוי בחמישה מאמרות אלה כלול הכל. בחמישה מאמרות אלה נגלפו חמישה אחרים, ודאי חמישה תוך חמישה זה כיצד?".* ובעל המאמר ממשיך ומסביר: "'אנכי יי אלהיך' כנגד 'לא תרצח' ששנינו: שניים אלה בכלל אחד נכללו, שמי שהורג ממעט דמותו וצלמו של קונו".

בפשטות מותווה כאן עיקרון האומר שחמשת הדיברות הראשונים מכילים, בהתאמה, את חמשת הדיברות האחרונים. הזוהר ממשיך ומסביר את מהות הקשר שבין צמדי הדיברות, אך הייתי רוצה להתעכב מעט שבמעט על הדיבר השני, "לא יהיו לך אלהים אחרים", שמכיל את האיסור הידוע "לא תעשה לך פסל (ו)כל תמונה", ושממנו נגלף, על-פי לשונו של הזוהר, הדיבר השביעי, "לא תנאף".

"מזמור קנ"א" (פרט) מיכאל קסוס גדליוביץ

דיבר שני      דיבר שביעי
"לא יהיה לך אלהים אחרים על פני: לא תעשה
לך פסל (ו)כל תמונה אשר בשמים ממעל
ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לארץ:  "לא תנאף"
לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי יהוה
אלהיך אל קנא פקד עון אבות על בנים על
שלשים ועל רבעים לשנאי: ועושה חסד לאלפים
לאהבי ולשמרי מצותי"

הבולט לעין, במיוחד כשמעמידים כך דיבר מול דיבר, הוא הקיצור הנמרץ התקיף והתמציתי של "לא תנאף" אל מול האריכות והפרטנות של "לא יהיה לך אלהים אחרים". מהאופן שבו מדבר אלהים על עצמו ועל מקומו מול האלהים האחרים עולה תחושה כמעט אפולוגטית, ועל כן אגיע לעיקר.

"מזמור קנ"א" (פרט) מיכאל קסוס גדליוביץ

בעל מאמר הזוהר ממשיך ומסביר: "'לא יהיה לך' כנגד 'לא תנאף' שהרי משקר הוא בשמו של הקדוש ברוך הוא שנרשם באדם". על-פי ההסבר המרתק שנותן הזוהר, שמו של אלהים שנרשם באדם הוא ברית המילה, ומאחר שהניאוף הוא שקר שנעשה באמצעות הכלי שהוא איבר הברית (כלי שנחתם בו בסימן בצורה וכעדות שמו של אלהים) נעשה כאן שקר בשמו של אלהים, וזוהי פגימה באלהות, ופגימה באלהות כמוה כבגידה באלהות, ובגידה באלהות כמוה כנטישת האלהים, וזו כבר עבודה זרה. על כן מובן מדוע "לא תנאף" מוכל ב"לא יהיה לך אלהים אחרים על פני".

"מזמור קנ"א" (פרט) מיכאל קסוס גדליוביץ

אך מה הקשר בין "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" ל"לא תנאף"?
הפעולה הנעשית באיבר המין הזכרי, זו המרחיבה ומשנה את יעודו, ומנכיחה את שמו של אלהים באדם וקושרת אותו בברית, פעולה אלימה זו באיבר הרגיש ביותר ובמצב חסר האונים ביותר (ובלא בחירה חופשית) היא ציווי אלהי ראשוני על פעולה פיסולית אסתטית.
שמונה ימים לאחר הולדתו הופך הזכר היהודי, בעל כורחו, לפסל חי. הסימן האסתטי שנחתם בגופו מלווה אותו בשארית חייו: פעולה פיסולית אסתטית אולטימטיווית, Body Art שהוא גם חתימה וגם ברית שאחריה לא תוכל לבוא פעולה פיסולית אסתטית אחרת, כזו הנובעת מיצרו ומיצירתו של האדם.
אלהים הבורא, היוצר, האמן המקנא ליצירתו, מסמן את הגבול האחרון של הפעולה האסתטית בחלציו של יציר כפיו, שאמור היה להיות כליל השלמות ונזר הבריאה.

אלהים מסמן בגופו של האדם גבול, ואוסר עליו לחקות אותו בפעולה זו. היות והניאוף מסמל גם את התרת הגבולות, שבירת החוקים החברתיים, מובן איך "לא תנאף" נגלף מ"לא תעשה לך פסל (ו)כל תמונה", שהוא איסור על פריצת הגבול המסומן באיבר הברית.
ועדיין לא כל-כך ברור: האם חתימה זו של אלהים בגופו של האדם היא תיקון או קלקול? האם האדם נולד פגום ואלהים עליו פעולה והופך אותו אגב כך לשותף בבריאה, המשלים את מה שיצא חסר? האם האדם נולד מושלם (מאחר שהוא יציר אלהים, הרי לא ייתכן בהגדרה שייצא לא שלם), ואלהים בכל זאת מצווה על קלקול יצירתו השלמה ביותר? ואם כן, לשם מה?

* זוהר ח"ב צ ע"א – ע"ב. נוסח הטקסט מתוך מאמר הזוהר כפי שהובא במשנת הזוהר בתרגום ועריכה של ישעיה תשבי הוצאת מוסד ביאליק ירושלים, תשל"ה.

"מזמור קנ"א"  מוצג בתערוכה "להתבוננות בעין אחת, מקרוב....." במוזיאון אשדוד לאמנות - מרכז מונארט

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
לשם שמיים
אירה

לשם מה? לשם מה? לשם הנורמה לשם ה"ערכים" לשם ההסחפות בזרם לשם ההבדלות ולשם השם. ראוי יהיה להפסיק עם מנהג חיתוך האברים הנבזי וחסר הערך.
משהו בנוגע להנאה? אולי לשם העינוג?

אי-מייל פורסם ב-09:47 ,09/06/2005
2
אנה
אלמוני

כרגיל לכל קושיה נמצאת תשובה ''הגיונית'' ומספקת

פורסם ב-09:25 ,14/06/2005
3
מצוין
נעם אנסבכר גדליוביץ

קשרונות נפלאים

פורסם ב-08:29 ,23/08/2005
4
מאד אהבתי את היצירות המופיעות במאמר
softly_with

מדוע אין פרטים על היצירות?
האם תוכל לפרט בבקשה?

אי-מייל פורסם ב-23:49 ,03/09/2005
5
גרועה
אחינעם

זה ממש דפוק אני רציתי חומר על לא תינאף

אי-מייל פורסם ב-21:42 ,05/12/2005
6
ראשית חכמה
חילוני חתוך

בנות, בנות, האוטופיה ההומניסטית שלכן איבדה את האדג'. הדיבור ה'נון-קונפורמי' כביכול, בעיסוק ב'עונג' ו'הנאה', רציונליזם וניאוף בהקשר הצר מושתתים על אותה אנוכיות ואובססיביות עצמית משעמממת. עם מה שאינכן מבינות, גברים ויהדות, מן הראוי שלא להתחכם. אחלה קשרונות.

פורסם ב-11:14 ,19/12/2005
7
אחלה עבודות במיוחד שתי האחרונות
אורית חסון ולדר

מי כתב את הטקסט,

אי-מייל פורסם ב-20:55 ,02/02/2006
על מיכאל קסוס גדליוביץ

אמן ועורך מייסד של "מארב".

עוד מ מיכאל קסוס גדליוביץ
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה