![]() רונה יפמן. בילבי, הילדה החזקה בעולם, באבו-דיס ![]() הרהורים לא מסודרים על ארט-פוקוס 5
1. בשורה התחתונה ארטפוקוס 5 היא תערוכה טובה. תערוכות ענק הן בדרך כלל אירועים מחרידים. אתה צועד וצועד כאדם הפוסע בערבת-טונדרה ורוצה רק את מותו. כושל ומדדה, עוקף את האמן האוסטרי המרדים המתעסק כבר 20 שנה בפרסות ואבזמים, וממשיך כאילו יש איזה משהו בסוף. אף פעם אין משהו בסוף. ובארט-פוקוס, כאמור, נהניתי; לא הרגשתי את המועקה הסטרילית הזו, שחשתי במניפסטה, בדוקומנטה ובביאנלה בוונציה ובוודאי בעוד מקומות ממו?סדרנים שהדחקתי, שמצליחים לשלב בוירטואוזיות-רבת-דרישה אובר-דוז וריקות, קקי וטעם טוב, שילוב שנכנס לקטגוריית 'תרבות באירופה'. הרגשתי ככה גם כשהייתי בותיקן עם אמא. אולי לא סבלתי כי באתי דוקא לפתיחה, יש אנשים שיכולים להנשים אותך אם תתעלף, אולי אחד מהם למד עזרה ראשונה. סיבה נוספת לכך שלא סבלתי היה קשור לצניעות בעבודת סידור החלל (לא בטקסט) ששיחקה לטובתה, וגם למבחר לא זעיר של עבודות מעולות. ברק רביץ, תמות נפשי עם הפוילעשטיק 3. הארטפוקוס מתכנס תחת הכותרת "האם האמנות יכולה יותר?". באופן אירוני, אף שעשו עבודה לא רעה כאמור, היו אזורים שהאנשים שידעו הכי מעט היו האוצרים הצרפתים. התערוכה התחוללה באולם חתונות/אירועים בשם פביליון, כשבמהלך הפתיחה בקומה השניה התרחשה חתונה. המיצב העילי של ברק רביץ, "ורסאי", המתייחס לאולם החתונות ורסאי שקרס היה לכן מדוייק מאוד לאיזור הפשע, ברוח הפל-קל (וגם עבודתו האחרת: הוידאו של שמשון המשוכפל המנסה להפיל את גלריה דביר, שהזכירה את תמונת הפוטושופ של אולמרט משחק בכדור בקרית שמונה ופורסמה יום אחרי הפתיחה בשער ידיעות אחרונות). אלא שבקטלוג היפה נראה שהאוצרים הזרים לא הכירו את סיפור ורסאי המוכר לכל ילד ישראלי, וציינו את הקונטקסט האירופי-צרפתי, על ארמון ורסאי ונברשותיו, ולכן לא הבינו את העבודה בכלל. חיים סטיינבך, ללא כותרת (מסילה וקרון) 7. מה אני זוכר מהתערוכה? הגעתי באיחור, גרשו אותי לפני שהספקתי לראות את כולה, דבר שקורה לי פעמים רבות. מלבד העבודות שכבר הוזכרו, אציין את העבודה הבמבוקית של ז'נג גואוגו הסיני, שהבנתי בהקשר לתנופת בניה פתטית, בקטלוג מרחיבים שמדובר בקישור למשחקי מחשב ברוח 'אימפריה', הרכבת של חיים סטיינבך (ישראל-ארה"ב) המובילה ומגיעה משום מקום לשום מקום, אני מבין אותה בהקשר למעשה האמנות, רכבת חשמלית במדבר גדול, הגיטרה החשמלית הנגררת על הקרקע של כריסטיאן מרקלי שאני ראיתי כחגיגה של האמריקניות הגברית, שילוב בין רודיאו לגראנז', והאוצרים מתארים כביקורת נגד כוחנות וגזענות לבנה נגד שחורים (אני מקוה שהם לא צודקים), הוידאו של דיימנטס נרקוויציוס הליטאי המתעד את הפסל לב קרבל הבונה פסל מונומנטלי של מרקס ומסתת את שפמו בחומר. ומכונת (אפאראט) הברביקיו לבועות של אריאל שלזינגר (ישראל-ברלין) שעושה רעש רב וריח. ויש עוד. ז'נג גואוגו, נוף העידן האימפריה מס. 9 פורסם גם ב: http://www.notes.co.il/roy/index.asp
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||