מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / ביקורות
באר, 2004

באר, 2004

--

מיכל רובנר, "שדות", מוזיאון תל-אביב

דליה מרקוביץ' 2006-05-09 18:28:20   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

חשיפה והסתרה, שקיפות ואטימות, אדם וטבע, סטטיות ובעירה

 

מעלה (לחץ/י לצפייה)


"שדות" היא התערוכה הראשונה שמציגה מיכל רובנר בישראל מאז חורף 1991.
חלקה הראשון של התערוכה מפרק את החלוקה הבינארית המטרידה טבע/תרבות, ועימה נמוג גם הריחוק הטכנולוגי שנפער בין האדם לטבע. התערוכה נפתחת בבאר עתיקה ("באר", 2004) המוצבת בחלל הכניסה של המוזיאון. הבאר, שהובאה על-ידי רובנר מצרפת, מתויגת בתרבות המערבית כמקור של מים – מקור של חיים. אלא שהבאר של רובנר הופכת לחרך הצצה המלמד על מערכת היחסים המורכבת שבין האדם לטבע, יחסים שעליהם תעמוד רובנר גם בעבודה שהוקדשה לבארות הנפט בקזחסטן, המוצגת בהמשך התערוכה.
בקרקעית הבאר הציבה רובנר יצורים אנושיים זעירים, ללמדנו כי האדם חודר את הטבע, מכניע אותו וחב לו את קיומו. התערוכה ממשיכה עם לוחות אבן כבדים שעליהם מוקרנים אנשים זערוריים בטורים אופקיים ובתפזורת. האנשים המוקרנים על האבן מייצרים בגופם (תרתי משמע) כתב יתדות דינמי. הכתב, בדומה לשפה הדבו?רה, מסרב להתקבע בתבנית לשונית אחידה. הכתב המואנש נע על לוחות האבן הנו?קשים בתזזיתיות מסחררת, עד שהוא נפרד מצורתו המקובלת ומן המבע המילולי השגור. לרגע אף נדמה כי הכתב והאבן, ה"חי" וה"דומם", מקיימים מעין אחווה של קיום משותף. ואולם, רובנר עצמה פורעת את הטריטוריה המשותפת שהאנושי נמזג בה בטבעי: היא חונטת את לוחות האבן מאחורי ויטרינות כבדות. בית-הכלא שמייצרים ארונות התצוגה (הכלואים גם הם בין קירות המוזיאון) הופך את היחד הבלתי אמצעי למושא של ייצוג מוזיאלי.
חשוב להתבונן בהקשר זה על המעמד שצברה הארכיאולוגיה בהקשר המקומי. מוזיאונים לארכיאולוגיה הפכו במדינת ישראל למערכת סמלית מבוססת וממוסדת. התרבות הלאומית ביססה את הזיכרון הקולקטיבי גם על הממצאים הארכיאולוגיים הרבים שנשלו מבטן האדמה, מעמקים שאליהם שבה רובנר בחלק שנועל את התערוכה.



 

רובנר מכפיפה את האובייקט המואנש לסמכותו המקצועית של "המוזיאון" שיצרה. תנאי הנראות שמספק "המוזיאון" המפוברק מקיימים זיקה הדוקה עם כללי הייצוג המקובלים ועם השיח הפרשני הפורמלי. כך הופכים האדם והטבע מדבר הקיים כשלעצמו להיגד שעבר עיבוד תרבותי, ל"משהו" שמצביע על "משהו".
לאחר שבייתה את האדם והטבע בחלל התצוגה והציגה אותם כאובייקט, פונה רובנר אל מושג האלוהות, הקודקוד השלישי הנוסף לצמד טבע/תרבות. הציווי האלוהי נבחן דרך ייצוגו החומרי האולטימטיבי: לוחות הברית. רובנר משקיעה את הלוחות הקמאיים ("לוחות", 2004) במצע דק של חול. החול שנתלש מסביבתו הטבעית מייצר מראית עין של נוף קדומים מקראי. התפאורה המלאכותית במתכוון מקבעת את הסגידה לנשגב בתבניות ייצוג קלישאיות, מעשה ידי אדם, ללמדנו כי גם האלוהות רתו?מה אל הדמיון האנושי.
ההשגחה העליונה ש?בה ומופיעה גם בעבודה "שארית הזמן", שהוצגה ב-2003 בביאנלה בוונציה: מצעד רפטטיבי של בני-אדם זעירים החגים סביב עצמם בחושך במסע אינסופי. רובנר תיעדה את הדמויות הצועדות ברוסיה וברומניה, אך התוצר הסופי מפשיט את המצולמים מכל הקשר קונקרטי. הדמויות האנונימיות מייצרות גודש אנושי אוניברסלי, המתגבר לכאורה על החוויה הפנומנולוגית של היחיד. הקוסמוס של רובנר לכוד בחוקיות האלוהית, העל-זמנית. צלוחיות התרבית הקטנות שהוצבו מחוץ לחדר בעבודה "אזור נתונים" (2003) מגלות פן אחר של סוד הקיום האנושי. בכל אחת מהצלוחיות מסתחררות דמויות זעירות, המדמות את המראה הנגלה מבעד לעדשת המיקרוסקופ. רובנר נוברת באמצעותן במבוי הסתום שאליו נקלע המדע, ואולי אף לועגת לו, שכן צלחות הפטרי מגלות כי בקצהו של המושג "אדם" מצוי רק אדם. ז'ק בודריאר, שביקר בביתן הישראלי בוונציה, כינה את יצורי האדם הקטנים "צורות שנראות כתאי זרע, מעין ביולוגיה מפלצתית... תיאטרון אכזריות ביולוגי".
במבט ראשון נראה כי הרציונליות ההיגיינית הנושבת מצלחות הפטרי של המעבדה עומדת בהנגדה לכריזמה הרליגיוזית שצברו "לוחות הברית". אך שתי התופעות – הפחתת הקיום האנושי לרמת הג?ן הבודד (ר' פרויקט מיפוי הגנום), והניסיון לארגן את החוויה האנושית ברשת אוניברסלית של חוקים –מחפשות אחרי הנשגב ואף חבות לו את קיומן.

שדות של אש, 2005

ב"שדות של אש" (2005) נסוגה רובנר שוב אל ההיבריס האנושי הקר. רובנר צילמה אתרים לקידוח נפט בערבות השטוחות של קזחסטן. את התמונות מיקמה על מסכי LCD קטנים שנראים כמו גלויות של נוף. אלא שהגלויות של רובנר חסרות את המראה הסכריני הקיטשי, המזגג את תמונת הנוף התיירית. ה"גלויות" שנוצרו בקזחסטן מתעכבות על הז?ק?פות הפאליות של מגדלי הקידוח העצומים. פעולת הקידוח מוצגת כאקט ברוטלי של בזיזה אנכית, המנפצת את בטן האדמה מבפנים. אם בתחילת התערוכה נשלו מבטן האדמה חומרים של זיכרון, הרי שכעת משמש הטבע את הרובד החומרי-כלכלי. האדמה הנבזזת, שאינה במקרה טריטוריה של עולם שלישי, יורקת מתוכה את הזהב השחור עם להבות שחורות של אש. משו?אות העשן והאש מייצרות חוויה מאגית. החומר התת-קרקעי מציף דימויים מן הלא מודע, המתגברים בעבודת הווידיאו שאחת הלהבות נראית בה כשהיא פרושה לרוחב המסך. את הדימוי מלווה פסקול טורדני שחיבר היינר גבלס. הדימוי והסאונד הופכים את אקט הבזיזה הקונקרטי לאירוע מופשט. האש המשתלחת נדמית כהתנגשות רבת עוצמה בין מצבי צבירה מנוגדים: חומר וכליה, שקיפות ואטימות, סטטיות ובעירה. 
הדימוי האניגמטי של האש משרשר אחורה, לחידות קיומיות אחרות שרובנר נגעה בהן בתערוכה. אלא שהאש, כמו תרביות המעבדה, הלוחות והבאר, מואנשים על-ידי רובנר באמצעות "טורים אנושיים". בני-האדם של רובנר לעולם אינם מתעייפים. הם מפרקים, בונים ושואלים שאלות; הם זעירים ויהירים, יחידים ורבים, מתכלים ונצחיים, ומעל לכל, הם מצויים בדיאלוג מתמיד עם הטבעי, עם האלוהי ועם סוד קיומם. 

 

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
כתיבה טובה עבור תערוכה הזויה
מירה

ממוחזרת ששייכת כולה למחלקה
ליבוש ביצות בפקולטה לפילוסופיה
של המדע. כל קשר לאמנות?
מקרי בהחלט.

פורסם ב-22:06 ,09/05/2006
2
this is the new formula!!!
ilana

this is the new formula!!!


The postmodernist's formula/criteria is: 1. narrative,narrative,and narrative. If a painting is not story-telling, it is not good enough.
2. you cannot "paint like " Picasso or Matisse. They belong to the past era.
3.You must express "issues". such as a political opinion or a social/psychological/ sexual belief.
4. Your work has to be "subversive". i.e. shocking. It is good even if it is just a pile of shit.
5.It must be something that "has not been done" before.
6. It can be anything--except our notions of art: don't tell them compositional matters. Tell them what you are most "passionate" about as an artist.Never tell them you love art or women. They think it is modernist thinking--an absolute NO-NO if you want to get their money.
7. If you cannot meet any of those criteria above, which I am sure we both have a hard time doing, just be happy to continue as an outcast of society.
8. Their society is conditioned by Femminism and Foulcaldian/Marxist/anarchistic tendency. Foucault is a 3rd class French philosopher in the last century. All of his logics really sucks but the postmodernists swarm over him like maggot over a dead body.
9. the whole thing reminds me of the Cultural Revolution in China. Anything that Cezanne represents is now being trashed.
10. My art historian professors, Jane Blocker,PhD and Patricia Briggs PhD remind me of the Red Guards.They are against anything with/or in association with a penis.Yet 5000 years of painting are by people with penis.

פורסם ב-22:41 ,10/05/2006
3
אמנות אקולוגית שמתכתבת עם פילו' מדעית
מבקר

זהו. קל לפירוש, פשוט במילים,
ולא צריך נרטיב בשביל לפשט
את הסיפור הזה למה שזה לא.

פורסם ב-01:20 ,11/05/2006
4
To Ilana
א.א. סילבר

Honestly, Ilana, I'm not sure if what you wrote is funny or scary. I think it's time for you to have an article of your own.

פורסם ב-12:39 ,21/05/2006
5
תערוכה מהממת
מ.פ.

עוצרת נשימה.הכתוב לעיל מנסה להתמודד עם אמנות שהמילה ממנה והלאה. נסיון מעורר הערכה.
עוצמות גדולות. לי אגב נראו שני הלוחות כמו שתי מצבות , לא שיש הבדל גדול מלוחות הברית בנסיונה של האמנית לכתוב באמצעות גוף האדם המוקטן כאילו מנקודת המבט האלוהית , לכתוב תעלומות נשגבות מבינתונו באמצעות הגוף הנע עד שייפול דומם , אבל יישאר בינתיים באמנות שאבוי לנו חלשה אף מציורי המערות בהיותה מחוברת לחשמל שניתן...לכבות.כל כך חלשים כל כך פאתטיים ועם זאת ממשיכים לנוע ולפעול באופטימיות מטומטמת שאין לה סוף. כן כדברי הכותבת חיבור בין אדם טבע אלוהות ו..אמנות והתחרות היא מי פאתטי יותר,נצחי יותר,פגיע ובכל זאת...נוע ינוע. גאוני. אין מילים.
אבל איך באותו מוזאון מוצגות עבודותיה של אילנה גור ערמת גבבה ללא הבחנה ויד מכוונת,לולא היו גם עבודות העיצוב שלה,כורסאות,מסגרת למראה , מנורה ותבליט אחד בחוץ עם כדורי צמר-ברזל,היה צריך לקרוע קריעה מרוב צער על ההחלטות של המוזאון.אילנה העשירה המסכנה מעולם לא קיבלה הכוונה לכישרון שמסתתר מאחורי חוסר הביקורת העצמית האמנותית שהיא לוקה בה.יותר טוב כבר להיות אמן עני.החלטות המוזיאון-נשגב מבינתי.

פורסם ב-00:21 ,01/06/2006
6
מזל של תערוכה
אלמוני

יחסית לרמה במוזאון תל אביב

פורסם ב-13:10 ,01/06/2006
7
פעם אחרת אמרתי "גאוני" אבל דיי הבנתי ת'ק
אפרתיתי

אני מאוד התרשמתי מהתערוכה "שדות" אך פתאום חשבתי לעצמי, מה אני מחפשת בין הסלעים שעליהם מוקרנים צלליות אנשים קטנים שזזות באיטיות.. אני הרגשתי שיש חזרה מיותרת בעבודותיה. דיי מאסתי מהר מן העבודות. אני הייתי מציעה ליוצרת דבר אחד שאיתו אסיים: כל המוסיף גורע.

אי-מייל פורסם ב-23:20 ,27/06/2006
8
גאוני ומבעית
רחל

התערוכה הזו נפלאה ונוראה . מגלומנית

מעמידה את הצופה שלה במקום הגאוני ביותר של האמנות החזותית --
גם כאלוהים המתבונן באדם הנמלה וגם כנמלה עצמה . עד הפרוק המוחלט באותה לשון אש גיהנומית.

יש משהו מזעזע עד היסוד באמירה הזו ,מפחיד ממש . מיכל חצתה גבול ,ומשהו התחבר לי לגבלס אחר( שאחראי למוסיקה בתערוכה ) ...

פורסם ב-10:26 ,30/06/2006
9
קשקוש מילולי -אפשר לכתוב גם שיבינו ?
אנונימוס

למה חייבים לכתוב בשפה כה לא מובנת?




פורסם ב-11:56 ,22/07/2006
10
תערוכה א י ו מ ה
אמנות מפדלניקית

זה הקיטש החדש.
מגלומני - משעמם - לא אינטיליגנטי
גימיקים מביכים, ספקטקל ירוד.
אתה הולך בחלל ורואה את העמך מרותק לשטויות האלה ובא לך לצעוק : "זה זבל!!!! תתעוררו!!!"

פורסם ב-16:59 ,22/07/2006
11
דברייך
אלמוני

נובעים מקינאה,עיוורון,אדישות לנפש האנושית,צרות אופקים ועוד תחלואים של בוגרים טריים...

פורסם ב-10:06 ,23/07/2006
12
מעניין ומקורי אבל חוזר על עצמו
אלונה

רעיון מקסים מכל הבחינות, סוג של חידוש, שימוש מדהים באמצעים עכשויים עם הקשבה לאמנות הכי בסיסית, ראשונית ויחד עם זה לקיום האנושי, חיבור מדהים בין טכנולוגיה אמנות והסטוריה. כיוונים מענינים למחשבה והרגשה של סוף הדרך... תרתי משמע. חדשנות ומקוריות.
אבל החזרה על אותו רעיון, שבשלב מסוים, די הבנו! מחלישה את התערוכה ויוצרת סוג של גימיקיות.

פורסם ב-00:06 ,24/07/2006
13
למה להציג במוזיאון?
א. פליט

למה להצג אמנות "היטק" במוזיאון?
ניתן לנתב את כל התכנים לאינטרנט.
הדבר יפתח את האמנות גם לאלה שיושבים כיום במקלטים בצפון ובלבנון...

פורסם ב-10:13 ,24/07/2006
14
מוסיקה ?
טובה שגב

מיכל יקרה, כל הכבוד. רק עכשיו אני מגלה אותך דרך האמנות שבך!! וואו! שאלה של תם: האם חשבת להציג משהו בלויית מוסיקה? האם המוסיקה תאדיר את התוצאה או תגרע ממנה? סתם נקודה לחשיבה... טובה שגב (מורתך לפסנתר בעבר המאד רחוק, לשעבר טובה מרקוביץ, לשעבר- טובה דגן...) עוד המון המון הצלחה!!!!

אי-מייל פורסם ב-15:20 ,04/08/2007
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה